Hoe weet dat een professionele syndicus nodig is ?

Loopt het mandaat van uw professionele syndicus binnenkort af ? Op de volgende algemene vergadering zal zeker de vraag rijzen of zijn contract moet worden verlengd. Aangezien de tewerkstelling van een professionele beheerder duur is, overwegen sommige mede-eigenaars misschien de oprichting van een vrijwillige syndicus om hem op te volgen. Dit is een belangrijke beslissing voor het beheer van uw woning, die aan de hand van verschillende criteria moet worden overwogen. Ontdek met Syndicuskiezen.be hoe u weet dat een professionele syndicus nodig is voor uw mede-eigendom !

Hoe weet dat een professionele syndicus nodig is ?

Bepaal de aard van uw mede-eigendom

Om te beginnen moet u rekening houden met de leeftijd en de grootte van uw appartement.

De leeftijd van uw mede-eigendom

Is uw gebouw nieuw of oud ? Als uw appartement minder dan 5 jaar oud is, zijn de meeste technische installaties en bouwelementen nog onder garantie en voldoen ze aan de huidige normen. In dat geval is het onwaarschijnlijk dat er grote werkzaamheden nodig zijn, want alles is in perfecte staat. Het is dus relatief eenvoudig om een vrijwillige curator te vinden die het routineonderhoud van het gebouw voor zijn rekening neemt.

Als uw gebouw echter ouder is, kan het regelmatig reparaties en renovaties nodig hebben. Deze zaken moeten worden besproken op algemene vergaderingen, wat kan leiden tot conflicten tussen mede-eigenaars. Het is ook noodzakelijk om offertes aan te vragen voor de werkzaamheden waarover wordt gestemd en de voortgang ervan te controleren. Voor een vrijwillige mede-eigenaar kan deze taak snel omvangrijk worden.

De omvang van uw mede-eigendom

De rol van de syndicus is dezelfde, of het nu gaat om een kleine of een grote mede-eigendom. De nieuwe wet van 18 juni 2018, artikel 577-8, hoofdstuk 4, bepaalt echter dat een residentie met minder dan 20 loten kan volstaan met een vereenvoudigde boekhouding die bestaat uit het opsommen van uitgaven en inkomsten in een tabel. Voor een grotere mede-eigendom is daarentegen een minimaal gestandaardiseerd boekhoudplan vereist, wat op zich niet moeilijk is, maar boekhoudkundige kennis vereist die een vrijwillige syndicus niet noodzakelijk bezit.

Analyseer de kosten van een professionele syndicus

Alvorens vast te stellen dat de diensten van uw professionele syndicus te duur zijn voor uw mede-eigendom, is het raadzaam om de kostenstaten en de tarieven van zijn verschillende opdrachten te onderzoeken ? De lasten van de mede-eigendom omvatten onderhouds- en verzekeringskosten. Deze kosten verschillen dus van de erelonen van de syndicus, die overeenstemmen met de ondertekende contracten voor het beheer en de exploitatie van het gebouw. Uiteraard zal een goede professionele syndicus de dienstverleners kiezen die de beste prijs-kwaliteitverhouding bieden.

Focus op de beheerskosten zoals kopieer- en verzendingskosten, alsook op de vergoedingen die uw syndicus aanrekent voor reizen of het bijwonen van algemene vergaderingen. Door deze aspecten te analyseren kunt u de werkelijke kosten van de beheerder voor uw mede-eigendom bepalen.

Maak gebruik van de concurrentie en onderhandel over de prijzen

Zodra u de kosten van uw beheerder kent, is het raadzaam de tarieven van andere professionele beheerders te onderzoeken. U kunt informatie vinden op internet of door eigenaren van naburige panden te vragen.

Als u merkt dat uw beheermaatschappij te veel rekent voor haar diensten, is het mogelijk dat u niet goed hebt onderhandeld toen u het eerste contract ondertekende. U kunt er dan voor kiezen de concurrentie te bespelen en opnieuw te onderhandelen over de tarieven of gewoon van syndicus te veranderen. Het is belangrijk om op te merken dat als u van syndicus wilt veranderen en met een andere professional wilt werken, het essentieel is om over de tarieven te onderhandelen bij het opstellen van het mandaat van opdracht.

Maak een lijst van de taken van uw syndicus

U onderschat wellicht de taken die nodig zijn om een efficiënte syndicus van mede-eigendom te zijn. Deze rol vereist essentiële administratieve en boekhoudkundige vaardigheden om de vele taken die ermee gepaard gaan uit te voeren, zoals :

  • Het opstellen van de voorlopige begroting,
  • Opstellen van de agenda van de algemene vergaderingen,
  • Het beheer van de contracten die door de mede-eigendom worden ondertekend,
  • Bijhouden van de boekhouding,
  • Opvolging van de werken indien nodig,
  • Toezicht op het personeel van de residentie,
  • Beheer van de bankrekening van de mede-eigendom,
  • Voorbereiding van oproepen voor fondsen,…

Deze taken zijn talrijk en alvorens te beslissen om een vrijwillige syndicus aan te stellen, is het belangrijk te bepalen of een van de mede-eigenaars de tijd heeft om ze uit te voeren, de nodige vaardigheden heeft om ze goed uit te voeren en, vooral, een oprechte wil heeft om uw gebouw goed te beheren.

Denk aan uw burenrelaties

Om te weten of een professionele syndicus onmisbaar is, hoeft u nog maar één aspect op te helderen: de kwaliteit van uw relaties met uw buren. Hebben jullie vaak conflicten of kijken jullie allemaal uit naar de dag van de buren om samen te komen? Naast de kennis en tijd om een mede-eigendom te beheren, beheerst een professionele syndicus ook de kunst om met gevoeligheden om te gaan en een zekere orde in het gebouw aan te brengen. Deze vaardigheden zijn ook essentieel voor een vrijwillige syndicus, die ze snel moet verwerven.

Als een van de mede-eigenaars van het gebouw zeer goede relaties heeft met alle bewoners en zelfs in staat is conflicten tussen buren op te lossen, is het mogelijk hem/haar als vrijwillige syndicus aan te stellen en het zonder een professionele syndicus te stellen.

Kiest u voor een vrijwillige syndicus ? Ontdek wie vrijwillig syndicus van uw mede-eigendom kan worden !

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *