Een oplaadpunt voor elektrische voertuigen installeren in een mede-eigendom : de complete gids

Steeds meer mede-eigenaar van mede-eigendom willen een oplaadpunt voor elektrische voertuigen in hun parkeergarage. In deze uitgebreide gids leest u hoe u op de juiste manier op hun verzoeken kunt reageren, zodat u aan hun behoeften kunt voldoen en tegelijkertijd de nodige stappen kunt ondernemen om ervoor te zorgen dat uw condominium over alle benodigde faciliteiten beschikt, in overeenstemming met de huidige normen.

Een oplaadpunt voor elektrische voertuigen installeren in een mede-eigendom de complete gids

Elektrische mobiliteit in België

Elektrische mobiliteit in België groeit aanzienlijk. In 2020 telde het land ongeveer 5.888.000 privévoertuigen, waarvan er slechts 24.000 100% elektrisch waren, wat neerkomt op 0,4% van het totaal. Hybride voertuigen waren goed voor ongeveer 150.000, of 2,5% van het Belgische wagenpark.

De verkoop van elektrische voertuigen kende in 2020 echter een opmerkelijke stijging, met 56,4% ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze opwaartse trend getuigt van de groeiende interesse van Belgische consumenten in elektrische mobiliteit en de veranderende keuzes van kopers.

Met het oog op de toekomst heeft België ambitieuze doelstellingen vastgelegd voor elektrische mobiliteit. Tegen 2030 streeft het land naar een aandeel van 12% plug-in hybride voertuigen en 20% volledig elektrische voertuigen. Dit betekent dat bijna een derde van de auto’s op de weg regelmatig moet worden opgeladen.

Tegen 2040 zijn de ambities van België nog hoger, met een doelstelling van 17% plug-in hybrides en 32% volledig elektrische voertuigen. Als deze doelstellingen worden gehaald, zal bijna de helft van de auto’s op de Belgische wegen regelmatig moeten worden opgeladen.

Deze overgang naar elektrische mobiliteit doet de vraag naar thuis opladen rijzen, die steeds belangrijker zal worden. Binnen de mede-eigendom zullen meer en meer eigenaars vragen om oplaadpunten te installeren in de residentiële parkings. Om adequaat op deze verzoeken te kunnen reageren, is het essentieel om rekening te houden met de specifieke behoeften van bewoners, de technische mogelijkheden die ter plaatse beschikbaar zijn en de huidige normen voor het opladen van elektrische voertuigen.

Voor welk type voertuig is een oplaadpunt nodig ?

Er zijn twee soorten voertuigen die een oplaadpunt nodig hebben om hun batterijen op te laden :

  • Voertuigen met een herlaadbare hybride motor,
  • Voertuigen met een 100% elektrische motor.

De oplaadbare hybride motor bestaat uit zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor. In tegenstelling tot conventionele hybride motoren heeft de oplaadbare hybride motor echter een batterij die via het elektriciteitsnet kan worden opgeladen. Deze batterij heeft een capaciteit van ongeveer 10 kWh, waardoor het voertuig een bepaalde afstand volledig elektrisch kan afleggen voordat wordt overgeschakeld op de verbrandingsmotor.

100% elektrische voertuigen rijden uitsluitend op een elektrische batterij. Ze hebben geen interne verbrandingsmotor en produceren geen uitlaatgassen. De capaciteit van de batterij kan variëren afhankelijk van het model en ligt meestal tussen 40 kWh en 100 kWh. Als de batterij leeg is, moet hij worden opgeladen via een oplaadpunt.

Hoeveel stroom verbruiken deze voertuigen en hoe lang duurt het om op te laden ?

Een elektrisch voertuig verbruikt 20 kWh per 100 km.

 

Batterij

Autonomie

Oplaadtijd (10 kW)

100% elektrisch voertuig

100 kWh

500 km

10 uur

Plug-in hybride voertuig

10 kWh

50 km

1 uur

Bijvoorbeeld, voor een huishouden met een dagelijks elektriciteitsverbruik van 10 kWh, zal het gebruik van een oplaadpunt gedurende 1 uur hun verbruik verdubbelen.

Herinnering aan het principe van elektrisch vermogen/verbruik

Wat is elektrisch vermogen (P) ?

Het vermogen (P) van een elektrisch apparaat is recht evenredig met de intensiteit van de elektrische stroom die er doorheen loopt en de spanning (U) over de aansluitingen. Het kan daarom worden berekend met behulp van de volgende relatie :

P (in watt (W)) = U (in volts (V)) x I (in ampères (A))

Met andere woorden, de energie die door een installatie kan worden overgedragen. We kunnen het dus hebben over het vermogen van een oplaadpunt (bijvoorbeeld 22 kW).

Wat is elektrisch vermogen/verbruik (Wh) ?

Elektriciteit wordt gemeten in watt (W) en het verbruik kan worden beoordeeld als een functie van het gebruikte vermogen en het tijdstip van gebruik. Hier volgen enkele opmerkingen over capaciteit en elektriciteitsverbruik :

  • De capaciteit van een batterij wordt over het algemeen gemeten in wattuur (Wh) of kilowattuur (kWh). Dit staat voor de hoeveelheid energie die de batterij kan opslaan en leveren. Een batterij van 6 kWh kan bijvoorbeeld 6.000 wattuur aan energie opslaan.
  • Het elektrische verbruik van een apparaat wordt uitgedrukt in watt (W). Dit geeft aan hoeveel elektrische energie het apparaat op een bepaald moment verbruikt. Een gloeilamp van 60 watt verbruikt bijvoorbeeld 60 watt elektriciteit per uur.
  • De gebruiksduur van een apparaat kan worden uitgedrukt in uren (h). Dit staat voor de tijd waarin het apparaat van elektriciteit wordt voorzien. Als een gloeilamp van 60 watt bijvoorbeeld 100 uur aanstaat, heeft hij in totaal 6.000 wattuur of 6 kWh verbruikt (60 W x 100 h = 6.000 Wh).

Bij het opladen van de batterij van een elektrisch voertuig spelen het vermogen van het oplaadpunt en de capaciteit van de batterij een belangrijke rol. Een 22 kW (kilowatt) oplaadpunt kan bijvoorbeeld 22.000 watt vermogen leveren. Als een EV-batterij een capaciteit van 10 kWh heeft, betekent dit dat hij 10.000 wattuur aan energie kan opslaan. Met een laadpunt van 22 kW is het dus mogelijk om deze batterij in minder dan 30 minuten op te laden (10 kWh / 22 kW = ongeveer 0,45 uur).

Goed om te weten : voor omrekeningen is het handig om te weten dat 1 kilowattuur (kWh) gelijk is aan 1000 wattuur (Wh). Als X dus staat voor 60 wattuur, komt dit overeen met 0,06 kilowattuur (0,06 kWh).

Het is belangrijk om rekening te houden met deze informatie als we het hebben over de capaciteit en het verbruik van elektriciteit, zowel voor elektrische apparaten als voor het opladen van de accu’s van voertuigen.

Wat zijn de verschillende oplossingen voor het opladen van een elektrisch voertuig in een mede-eigendom ?

Voor het opladen van een elektrisch voertuig in een mede-eigendom zijn er verschillende oplossingen mogelijk :

Modus 1

De eerste is om het voertuig op te laden met wisselstroom (AC). Modus 1 houdt in dat er een conventionele laadkabel wordt gebruikt. Deze methode heeft echter geen intelligentie (energiebeheer of veiligheidsvoorzieningen, bijvoorbeeld) en dus geen veiligheidsgarantie, en is daarom volledig verboden.

Modus 2

Bij modus 2 wordt een geschikte laadkabel gebruikt, waardoor het praktisch en gemakkelijk te gebruiken is. De oplaadtijd van het voertuig is echter relatief lang en er is geen communicatie met het elektrische voertuig. Bovendien bestaat het risico dat het systeem oververhit raakt. Daarom moeten er geschikte veiligheidsvoorzieningen worden geïnstalleerd. Daarom wordt deze oplossing aanbevolen voor occasioneel gebruik.

Modus 3

Modus 3 is eenvoudigweg de installatie van een oplaadpunt, wat meer veiligheid biedt. Het oplaadpunt zorgt voor een veilige verbinding tussen het elektrische voertuig en de elektrische installatie. Het maakt het ook mogelijk om het opladen aan te passen aan het voertuig en het beschikbare vermogen, terwijl aan specifieke richtlijnen wordt voldaan.

Het installeren van een oplaadpunt vereist echter een speciaal elektrisch voedingscircuit en technische expertise, en kan duurder zijn. Ondanks deze aspecten wordt Mode 3 beschouwd als de ideale oplossing voor dagelijks gebruik.

Opmerking : er is een alternatief voor het oplaadpunt, waarbij de elektrische intelligentie wordt gegroepeerd in een bedieningspaneel en alleen oplaadkabels bij de oplaadpunten worden geplaatst. Deze oplossing, bekend als een clusteroplossing, wordt aanbevolen als er een groot aantal oplaadpunten nodig is.

Modus 4

Tot slot is het ook mogelijk om een elektrisch voertuig op te laden met gelijkstroom (DC) met modus 4. Deze modus maakt gebruik van een oplaadpunt voor gelijkstroomlading. Het biedt een hogere laadsnelheid, waardoor de laadtijd korter is.

De kosten van een dergelijke installatie zijn echter over het algemeen hoger en een dergelijke modus kan de levensduur van de accu’s verkorten. Bovendien vereist het gebruik van gelijkstroom een specifieke infrastructuur, wat een extra risico inhoudt. Modus 4 wordt daarom gezien als een ideale oplossing voor het opladen van elektrische voertuigen tijdens langeafstandsritten.

Als u meer wilt weten over deze verschillende oplossingen, nodigen we u uit om het MobilityPlus artikel “De verschillende oplaadtechnieken: modus 1, 2, 3 en 4” te lezen.

Een elektrisch voertuig opladen: factoren om rekening mee te houden

Bij het opladen van een elektrisch voertuig zijn er een aantal belangrijke factoren om rekening mee te houden :

  • De omvormer in het voertuig: de omvormer in de auto is een intern onderdeel dat een cruciale rol speelt bij het transformeren van de wisselstroom om de batterij op te laden. Deze omvormer heeft over het algemeen een stroomlimiet van 16A. Dit betekent dat als het voertuig 11 kW kan opladen, het geen voordelen biedt om het aan te sluiten op een oplaadpunt van meer dan 11 kW.
  • De laadkabel: een ander essentieel element om rekening mee te houden is de gebruikte laadkabel. Laadkabels hebben een specifiek maximaal vermogen, dat 3,7 kW, 22 kW of andere waarden kan zijn. Het is belangrijk om de juiste kabel te kiezen voor het gewenste laadvermogen en de mogelijkheden van het elektrische voertuig. Aangezien het maximale vermogen van de laadkabel invloed kan hebben op de tijd die nodig is om de batterij van het voertuig volledig op te laden, is het belangrijk om een laadkabel te kiezen die aan de specifieke behoeften van elk elektrisch voertuig kan voldoen.

Ampère

230 V eenfasig vermogen (in kVA)

230 V driefasig vermogen (in kVA)

Driefasig 400 V vermogen (in kVA)

16

3,7

6,4

11,1

Hoe kies je een oplaadpunt voor een mede-eigendom ?

Bij het kiezen van een oplaadpunt voor een elektrisch voertuig zijn er verschillende factoren om rekening mee te houden:

  • Type elektrisch voertuig: ten eerste hangt de keuze van het oplaadpunt af van het type elektrisch voertuig dat de mede-eigenaars bezitten. Sommige modellen kunnen specifieke vereisten hebben voor het opladen.
  • Batterijcapaciteit: de batterijcapaciteit van de EV is ook een belangrijke factor om te overwegen. Een batterij met een grotere capaciteit zal een krachtiger oplaadpunt nodig hebben om deze effectief en binnen een redelijke tijd op te laden.
  • Interne omvormer: zoals hierboven vermeld, is de interne omvormer van de EV ook een factor om rekening mee te houden. Sommige EV’s hebben een interne omvormer die het laadvermogen regelt, wat de keuze van het oplaadpunt kan beïnvloeden.
  • Laadkabel: de laadkabel, die we ook hierboven vermeld hebben, is ook een essentieel element, omdat de stroom hierdoor tussen het laadpunt en het voertuig gaat. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het oplaadpunt dat je kiest compatibel is met de oplaadkabel van de EV.
  • Oplaadtijd: de oplaadtijd is ook een factor om rekening mee te houden. Sommige oplaadpunten kunnen in slechts één uur volledig worden opgeladen, terwijl andere oplaadpunten ontworpen zijn om langzamer op te laden, ideaal om ’s nachts op te laden. Ter illustratie volgt hier een vergelijkende tabel:
 

Eenfasig stopcontact* – 10A

Eenfase inbouwdoos – 16 A

Eenfase inbouwdoos – 32 A

Driefasige inbouwdoos – 16 A

Vermogen en oplaadsnelheid 

2,3 kW

Max 10 km/u

3,7 kW

Max 15k/u

7,4 kW

Max 30 k/u

11 kW

Max 50 km/u

 

Toepasbaar voor huisaansluiting 9,2 kW

Driefasige aansluiting met mogelijke versterking

* Via een oplaadkabel die beperkt is tot 10 A – 2,3 kW om de veiligheid te garanderen.

  • Beschikbaar vermogen op het netwerk: naast deze technische overwegingen is het beschikbare vermogen op het elektriciteitsnetwerk van het condominium een cruciaal element om rekening mee te houden. Als de vraag naar energie groter is dan de beschikbare capaciteit van het netwerk, kan de hoofdstroomonderbreker worden geactiveerd, waardoor het laadproces wordt onderbroken. Het is daarom essentieel om te controleren of er voldoende stroom beschikbaar is om de EV op te laden. Als dit niet het geval is, kunnen maatregelen zoals het versterken van de elektriciteitsmeter of het beheren van het opladen bij de oplaadpunten (regelbare oplaadpunten) worden overwogen.
  • Gebruikersbehoeften: tot slot kan de keuze van het oplaadpunt ook afhangen van de specifieke behoeften van de gebruikers. Het is belangrijk om te bepalen of het oplaadpunt voor privé- of professionele doeleinden zal worden gebruikt. In het geval van professioneel gebruik kan het ook nodig zijn om rekening te houden met de kwestie van herfacturering, d.w.z. de mogelijkheid om derden te factureren voor het gebruik van het oplaadpunt.

Het is essentieel om al deze factoren grondig te evalueren om het oplaadpunt te kiezen dat het best bij je behoeften past.

Waarom hernieuwbare energie gebruiken voor een oplaadpunt voor elektrische voertuigen in een mede-eigendom ?

Er zijn veel voordelen verbonden aan het gebruik van hernieuwbare energie voor het opladen van elektrische voertuigen. Het opladen van een EV verbruikt een aanzienlijke hoeveelheid elektriciteit. In België, waar elektriciteit duur is en de doorverkoopprijs aan het net laag, is het zinvol om te zoeken naar manieren om lokaal geproduceerde energie te verbruiken, idealiter op een groene manier.

Er zijn twee oplossingen: fotovoltaïsche energie en warmtekrachtkoppeling.

Fotovoltaïsche energie

Fotovoltaïsche energie is een van de populairste oplossingen. Hiermee kan elektriciteit worden geproduceerd uit zonnestralen. Deze productie is daarom optimaal op zonnige dagen en vooral in de zomer, wanneer de dagen langer zijn. Deze aanpak heeft een aantal voordelen:

  • Ten eerste is het goedkoper, met een prijs van ongeveer 10 cent per kilowattuur (kWh).
  • Daarnaast wordt zelfverbruik van de geproduceerde elektriciteit aangemoedigd, wat betekent dat de energie direct wordt verbruikt in plaats van te worden doorverkocht tegen een minder voordelig tarief van 4 cent per kWh.
  • Tot slot is het een bron van groene elektriciteit, die onze ecologische voetafdruk helpt te verkleinen.

Er is echter een nadeel verbonden aan de productie van fotovoltaïsche elektriciteit. Omdat elektriciteit overdag wordt opgewekt, moeten EV’s overdag worden opgeladen, wat vereist dat de inzittenden op dat moment aanwezig zijn. De toename van telewerken biedt echter nieuwe mogelijkheden, omdat voertuigen thuis kunnen worden opgeladen terwijl mensen aan het werk zijn.

Warmtekrachtkoppeling

Een andere interessante oplossing is warmtekrachtkoppeling, waarbij tegelijkertijd elektriciteit en warmte voor verwarming worden geproduceerd. Deze methode biedt ook voordelen zoals lage kosten, groene elektriciteit en de mogelijkheid tot zelfconsumptie. In dit geval is de elektriciteitsproductie echter efficiënter in periodes waarin warmteproductie nodig is, d.w.z. in de winter.

Elektrische voertuigen gebruiken als opslagbatterijen: een kans voor de toekomst?

Een veelbelovende mogelijkheid voor de toekomst is het gebruik van elektrische voertuigen als opslagbatterijen. Een gemiddeld huishouden verbruikt tussen 2.000 en 3.500 kWh per jaar, wat overeenkomt met 5,5 tot 9,5 kWh per dag. Een volledig opgeladen batterij van een elektrisch voertuig kan tot 100 kWh opslaan, genoeg om 10 tot 18 dagen in de behoeften van een huishouden te voorzien.

Het gebruik van hernieuwbare energie, zoals fotovoltaïsche energie en warmtekrachtkoppeling, voor het opladen van elektrische voertuigen biedt daarom aanzienlijke voordelen. Het verlaagt niet alleen de kosten, maar moedigt ook zelfconsumptie aan en bevordert het gebruik van groene stroom. Bovendien opent het verkennen van nieuwe mogelijkheden, zoals het gebruik van EV’s als opslagbatterijen, veelbelovende perspectieven voor de toekomst van elektrische mobiliteit en de energietransitie.

Wat zijn de risico’s en regelgeving in verband met elektrische voertuigen en opladen?

Het gebruik van een oplaadpunt voor een elektrisch voertuig brengt bepaalde risico’s met zich mee, met name het fenomeen van thermische runaway, dat kan leiden tot een snelle temperatuurstijging en spontane verbranding.

Een bijkomend probleem is dat bij brand in een elektrisch voertuig het risico bestaat van spontane herontbranding, waardoor het blussen van de brand complexer wordt en meerdere dagen kan duren.

Om met deze risico’s om te gaan, heeft de huidige regelgeving een aantal belangrijke doelstellingen:

  • Ten eerste willen ze voorkomen dat er brand ontstaat door strenge veiligheidsnormen op te leggen voor laadstations en elektrische voertuigen.
  • Ten tweede proberen ze de verspreiding van vuur te voorkomen door ervoor te zorgen dat installaties zo worden ontworpen dat ze vlammen in bedwang houden en voorkomen dat ze zich naar andere gebieden verspreiden.
  • De voorschriften proberen ook het blussen van branden te vergemakkelijken door veiligheidsvoorzieningen zoals automatische brandblussers of aangepaste brandblussystemen verplicht te stellen.

Het uiteindelijke doel is om de veiligheid van bewoners en hulpverleners te beschermen door de risico’s in verband met het gebruik van oplaadpunten voor elektrische voertuigen te minimaliseren.

Het is belangrijk om op te merken dat, zelfs in afwachting van de nodige wijzigingen in de regelgeving, het essentieel is om rekening te houden met de verschillende aanbevelingen. Het is raadzaam om de veiligheidsinstructies van de fabrikanten van oplaadpunten en elektrische voertuigen op te volgen, om de apparatuur in overeenstemming met de huidige normen te installeren en om regelmatig inspecties uit te voeren om ervoor te zorgen dat het goed werkt.

Welke verantwoordelijkheid hebben syndicus als er brand uitbreekt door een oplaadpunt in een mede-eigendom ?

De aansprakelijkheid van de syndicus in het geval van brand veroorzaakt door het opladen van een elektrisch voertuig op een privéruimte hangt af van de specifieke omstandigheden van het incident en de geldende wet- en regelgeving in uw land.

In het algemeen kan de syndicus aansprakelijk worden gesteld als de brand het gevolg is van nalatigheid van zijn kant bij het onderhoud, de preventie of de veiligheid van de gemeenschappelijke ruimten.

Hier volgen enkele punten om rekening mee te houden:

  • Controle van brandbestrijdings- en preventieapparatuur: de syndicus is er verantwoordelijk voor dat brandbestrijdingsapparatuur, zoals brandblussers en brandalarmsystemen, in goede staat verkeren. Als de beheerder niet de vereiste regelmatige controles heeft uitgevoerd of niet de nodige stappen heeft ondernomen om deze middelen in goede staat te houden, kan hij aansprakelijk worden gesteld in geval van brand.
  • Wegnemen van voorzienbare risico’s: de syndicus is verantwoordelijk voor het wegnemen van voorzienbare risico’s in de gemeenschappelijke ruimten van de mede-eigendom. Als de syndicus wist dat het opladen van een EV in een privéruimte een brandrisico inhoudt en geen maatregelen heeft genomen om dit risico uit te sluiten of te beperken (bijvoorbeeld door specifieke oplaadvoorwaarden op te leggen of het opladen van EV in privéruimtes te verbieden), kan hij aansprakelijk worden gesteld.
  • Noodbelasting: als de brand aanzienlijke schade veroorzaakt aan de gemeenschappelijke ruimten, kan de beheerder ook aansprakelijk worden gesteld als zijn noodbelasting niet voldoende was om de noodzakelijke reparatie- of vervangingskosten te dekken.

Het is belangrijk om te weten dat elke situatie uniek is en dat de aansprakelijkheid van de syndicus zal worden beoordeeld op basis van de feiten en de toepasselijke wetgeving. Als er brand ontstaat in uw condominium, is het raadzaam om een advocaat te raadplegen die gespecialiseerd is in condominiumrecht voor een nauwkeurige analyse van uw situatie en passend juridisch advies.

Hoe kunt u de risico’s van het installeren van een oplaadpunt voor elektrische voertuigen in een mede-eigendom minimaliseren ?

Hier volgt een lijst met maatregelen om de risico’s van het gebruik van een oplaadpunt voor elektrische voertuigen te beperken:

  • Gebruik speciale oplaadpunten: zorg ervoor dat u oplaadpunten gebruikt die speciaal zijn ontworpen voor elektrische voertuigen, in plaats van te proberen een oplaadoplossing te improviseren.
  • Vermijd modus 4 (gelijkstroom): modus 4 opladen, waarbij gebruik wordt gemaakt van gelijkstroom met hoge spanning, brengt grotere risico’s met zich mee dan andere oplaadmodi. Geef de voorkeur aan alternatieve laadmodi, zoals modus 3, die wisselstroom gebruikt.
  • Voldoe aan de RGIE: de RGIE (Règlement Général sur les Installations Électriques) stelt de normen en veiligheidsregels vast die gevolgd moeten worden bij het installeren van elektriciteit (zie hieronder). Zorg ervoor dat je alle geldende richtlijnen en normen naleeft om een veilige en conforme elektrische installatie te garanderen.
  • Installeer een stopknop bij de ingang van de parkeergarage: in geval van nood of gevaar zal een noodstopknop bij de ingang van de parkeergarage de stroomtoevoer naar de oplaadpunten afsluiten en alle potentieel gevaarlijke elektrische activiteit stoppen.
  • Schakel de oplaadpunten uit bij branddetectie: sluit branddetectiesystemen aan op de oplaadpunten zodat bij detectie van rook of brand de stroomtoevoer automatisch wordt onderbroken om verder risico te voorkomen.
  • Installeer rook- en CO-detectoren met alarm: installeer rook- en koolmonoxidedetectoren in de buurt van de oplaadpunten. Als er rook of CO wordt gedetecteerd, moet er een alarm afgaan om de bewoners en de brandweer te waarschuwen.
  • Zorg voor fysieke bescherming van oplaadpunten: bescherm oplaadpunten tegen fysieke schade door ze op veilige locaties te installeren, vergrendelingen te gebruiken of ze achter geschikte barrières of hekken te plaatsen.
  • Hang een kaart op met oplaadpunten: hang in parkeergarages of gebieden waar meerdere oplaadpunten beschikbaar zijn een duidelijke en zichtbare kaart op met de locatie van elk punt. Dit maakt het makkelijker om de oplaadpunten te vinden en voorkomt verwarring.
  • Zorg voor goede ventilatie: zorg ervoor dat laadruimtes goed geventileerd zijn om te voorkomen dat er hitte of potentieel gevaarlijke gassen worden opgebouwd. Voldoende ventilatie draagt bij aan een veilige omgeving rond oplaadpunten.

Deze gecombineerde maatregelen helpen de risico’s van het gebruik van oplaadpunten voor elektrische voertuigen te minimaliseren. Het is echter altijd raadzaam om de plaatselijke voorschriften na te leven en gekwalificeerde vakmensen te raadplegen voor een veilige installatie die aan de voorschriften voldoet.

De algemene reglement voor elektrische installaties (AREI)

De algemene reglement voor elektrische installaties bepalen dat elke installatie van een elektrisch oplaadpunt aan de volgende regels moet voldoen:

  • Zo dicht mogelijk bij de parkeerplaats plaatsen.
  • Geen lange kabels.
  • Eén oplaadpunt per voertuig.
  • Geen “domino’s” (het delen van het oplaadpunt door meerdere voertuigen).
  • Externe paal die voldoet aan de IP44-norm (bescherming tegen spatwater).
  • Mechanische beveiliging van het oplaadpunt.
  • Noodstop op de terminal.

Brandveiligheid:

  • Rook- en koolmonoxidemelders (CO) zijn verplicht in parkeergarages van meer dan 1250 m2 of met niveaus lager dan -1.

Aanbevelingen van het DBDMH

Tot slot doet de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp (DBDMH) de volgende aanbevelingen:

  • Branddeuren tussen de parkeergarage en de gemeenschappelijke ruimten van het gebouw.
  • Duidelijke vloermarkeringen.
  • Noodstopknop aan de ingang van de parkeergarage.
  • Stroomonderbreking bij rookdetectie.
  • Brandblusser met lithiumbatterij voor elke groep van 4 tot 5 oplaadpunten.
  • Thermografische inspectie van oplaadpunten in bedrijf.

Wat zijn de regels voor het installeren van een oplaadpunt voor elektrische voertuigen in een mede-eigendom ?

De voorschriften voor de installatie van een oplaadpunt voor elektrische voertuigen verschillen van regio tot regio. Het doel van elk van deze voorschriften is echter hetzelfde: de risico’s van dergelijke installaties beperken.

Reglement van het Waals Gewest over oplaadpunten: het PEB-decreet

De reglementering betreffende oplaadpunten in het Waals Gewest werd gewijzigd door het besluit van 17 december 2020, dat het PEB-decreet van 28 november 2013 wijzigt. Deze nieuwe reglementering is van toepassing sinds 11 maart 2021.

Om welke gebouwen gaat het?

Het reglement is van toepassing op elk nieuw te bouwen of ingrijpend te renoveren gebouw waarvoor de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning wordt ingediend na 10 maart 2021 en dat een parkeerplaats met meer dan 10 plaatsen omvat, binnen of naast het gebouw. Om in aanmerking te komen, moet het gebouw ook voldoen aan een aantal andere criteria, zoals een fysieke of technische verbinding tussen het gebouw en de parkeerplaats, exclusief of hoofdgebruik van de parkeerplaats door de bewoners van het gebouw, en eigendom van de parkeerplaats en het gebouw door dezelfde zakelijke rechthebbende.

Aan welke regels moet worden voldaan?

De vereisten variëren afhankelijk van het type gebouw:

  • Voor individuele woningen zoals flats en huizen moet de aansluitingsinfrastructuur worden geïnstalleerd voor elke parkeerplaats.
  • Voor niet-residentiële gebouwen zoals kantoren, winkels en industrie, evenals collectieve huisvesting zoals rusthuizen, internaten, enz. moet minstens één oplaadpunt worden geïnstalleerd en de aansluitingsinfrastructuur voor één parkeerplaats op vijf.
  • In het geval van gebouwen voor gemengd gebruik worden de vereisten bepaald op basis van het hoofdgebruik van het gebouw, residentieel of niet-residentieel, op basis van de oppervlakte.

Regelgeving in het Brussels Gewest voor laadstations: het Parkeerbesluit

Wat het Brussels Gewest betreft, worden laadstations niet beschouwd als geklasseerde installaties in het kader van de milieuvergunning. In maart 2021 werd echter een nieuw Parkeerbesluit gepubliceerd met specifieke richtlijnen voor laadstations.

Volgens dit besluit:

  • Oplaadvoorzieningen voor elektrische voertuigen moeten voldoen aan het RGIE (Règlement Général sur les Installations Électriques).
  • Alle nieuwe parkeergarages moeten een technische ruimte bevatten met een hoogspanningskast voor de aansluiting van oplaadpunten op het elektriciteitsnet.
  • Een brandblusser van minstens 6 kg moet ook in de onmiddellijke nabijheid van de oplaadvoorzieningen worden geplaatst en jaarlijks worden onderhouden.
  • Nieuwe parkeergarages moeten worden uitgerust met ten minste één oplaadpunt voor elektrische voertuigen, en voor elke parkeerplaats moeten de nodige leidingen worden voorzien voor de doorvoer van elektrische bedrading voor de toekomstige installatie van een oplaadpunt. De verhouding van oplaadpunten voor alle parkeergarages zal worden vastgesteld bij overheidsbesluit.

Regelgeving in het Vlaams Gewest voor laadstations: het Energiedecreet

De Vlaamse regelgeving, zoals vastgelegd in het Energiedecreet, geldt ook voor alle nieuwe gebouwen en ingrijpende renovaties. Het bepaalt in het bijzonder dat voor elke locatie een aansluitingsinfrastructuur moet worden geïnstalleerd.

Overzicht van de regelgeving voor de installatie van oplaadpunten in een mede-eigendom

De gewestelijke wetgeving legt ook een minimuminfrastructuur op voor oplaadpunten in mede-eigendommen, in overeenstemming met de wetgevende referenties:

  • Het parkeerdecreet in het Brussels Gewest,
  • Het PEB-decreet in het Waals Gewest,
  • Het Energiedecreet in het Vlaamse Gewest.

Bovendien is het essentieel dat je de regels van de AREI naleeft.

Let op: bij een ongeval kun je gebruikmaken van het advies van de DBDMH, waarmee verzekeringsmaatschappijen rekening kunnen houden. Het is daarom raadzaam om contact met hen op te nemen voor schriftelijke instructies. Om ervoor te zorgen dat je voldoende gedekt bent, moet je bovendien je verzekeringsmaatschappij op de hoogte brengen van de installatie van het oplaadpunt, je polis dienovereenkomstig aanpassen en preventieve maatregelen nemen om eventuele premieverhogingen te beperken.

Wat te doen als een mede-eigenaar vraagt om een oplaadpunt voor elektrische voertuigen te installeren in het mede-eigendom ?

Over het algemeen heeft een mede-eigenaar het recht om een oplaadpunt voor zijn of haar elektrische voertuig te installeren als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • Het oplaadpunt wordt geïnstalleerd op de privéparkeerplaats van de mede-eigenaar,
  • Het oplaadpunt voldoet aan de wettelijke normen.

Als het verzoek wordt geweigerd op de algemene vergadering, kan de verzoekende mede-eigenaar de zaak aanhangig maken bij de vrederechter, waar hij een goede kans maakt om te winnen op grond van het recht op een stopcontact voor elektrische voertuigen.

Wat zijn geldige redenen om de installatie van een oplaadpunt voor elektrische voertuigen in een mede-eigendom te weigeren?

Er zijn verschillende geldige redenen voor weigering:

  • Het oplaadpunt veroorzaakt schade aan het uiterlijk van het condominium, aan het gebruik van gemeenschappelijke ruimten, aan de hygiënische normen of aan de veiligheid.
  • Er bestaat al een gelijkaardige infrastructuur.
  • Het oplaadpunt zal de gemeenschappelijke lasten verhogen.

Meer specifiek stelt Art 577-2, §10 van het Burgerlijk Wetboek dat :

  • Elke mede-eigenaar heeft het recht om de gemeenschappelijke eigendom op eigen kosten aan te passen ….
  • Individuele mede-eigenaars hebben het wettelijke recht om kosteloos kabels, leidingen en bijbehorende uitrustingen in of op de gemeenschappelijke delen te installeren, te onderhouden of te herstellen, voor zover deze werkzaamheden tot doel hebben de energie-infrastructuur voor de eigenaar(s) en gebruikers van de betrokken privégedeelten te optimaliseren, (…) en voor zover de andere individuele mede-eigenaars of, in voorkomend geval, de vereniging van mede-eigenaars de financiële kosten niet hoeven te dragen.

Hoe vraag ik de installatie aan van een oplaadpunt voor elektrische voertuigen in een mede-eigendom?

Als u als mede-eigenaar een oplaadpunt voor uw elektrische voertuig wilt installeren, moet u de andere mede-eigenaars of de syndicus een beschrijving van de werkzaamheden en de nodige bewijsstukken sturen. Deze aanvraag moet 2 maanden van tevoren per aangetekende post worden verstuurd.

Let op! Het werk moet binnen 6 maanden na je sollicitatie beginnen.

Als de syndicus of de andere mede-eigenaars de aanvraag willen weigeren om een van de bovenstaande redenen, moeten ze dit doen binnen 2 maanden na de aanvraag en de aanvrager hiervan op de hoogte brengen per aangetekende brief.

Een oplaadpunt voor elektrische voertuigen installeren in een mede-eigendom: hoe zorg je ervoor dat de werken vlot verlopen?

Om de installatie van een oplaadpunt voor elektrische voertuigen in een flat goed te laten verlopen, kunt u als volgt te werk gaan:

  1. Anticiperen en haalbaarheidsanalyse: voordat het werk begint, is het belangrijk om te anticiperen op de behoeften van de mede-eigenaars en om de haalbaarheid van het project realistisch te analyseren. Dit betekent dat er rekening moet worden gehouden met de technische, regelgevende en logistieke aspecten van de installatie van het oplaadpunt.
  2. Toestemming vragen aan de mede-eigenaars: het is essentieel om toestemming te krijgen van de mede-eigenaars om de werkzaamheden uit te voeren, vooral als het gaat om het wijzigen van de gemeenschappelijke ruimten. Het kan nodig zijn om een vergadering van mede-eigenaars te organiseren om het project te bespreken en hun toestemming te verkrijgen.
  3. Voldoe aan de voorschriften: zorg ervoor dat je voldoet aan alle geldende voorschriften met betrekking tot de installatie van oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Denk hierbij aan elektrische veiligheidsnormen, brandvoorschriften en andere regels die specifiek zijn voor uw gebied.
  4. Rekening houden met veiligheidsmaatregelen: bij de installatie van het oplaadpunt is het belangrijk om rekening te houden met de nodige veiligheidsmaatregelen, zoals het installeren van brandbeveiliging en het naleven van elektrische veiligheidsnormen (RGIE). Zorg ervoor dat de bestaande elektrische installaties conform zijn en dat de juiste veiligheidsvoorzieningen aanwezig zijn.
  5. Installatie van kabelgoten en kabelbakken: om toekomstige werkzaamheden te vergemakkelijken en aansluitingen na verloop van tijd efficiënter te kunnen beheren, kan het een goed idee zijn om kabelgoten en kabelbakken te installeren wanneer de meerpaal wordt geïnstalleerd. Dit maakt het eenvoudiger om later kabels te leggen zonder grote nieuwe werken uit te voeren.
  6. Breng de verzekeringsmaatschappij van je mede-eigenaar op de hoogte: breng de verzekeringsmaatschappij van je mede-eigenaar op voorhand op de hoogte van de installatie van laadpalen. Bezorg hen een volledig dossier met plannen van de parking, een beschrijving van de huidige staat van de parking, gedetailleerde beschrijvingen van de installatie van de oplaadpunten en informatie over de genomen veiligheidsmaatregelen. Op die manier is de verzekeringsmaatschappij volledig op de hoogte van het verzekerde risico en kan ze de premie dienovereenkomstig aanpassen.
  7. Meting: zorg voor een geschikt meetsysteem. Afhankelijk van het geval kan elke terminal worden aangesloten op een eigen meter of kan het nodig zijn om een inlogsysteem te gebruiken om na te gaan wie wat verbruikt. Het is aan te raden om een privémeter aan het oplaadpunt te koppelen om de complicaties te vermijden die gepaard gaan met het op norm brengen van alle residentiële installaties.

Een oplaadpunt voor elektrische voertuigen installeren in een mede-eigendom : de te volgen stappen in het kort

Om op de juiste manier te reageren op de groeiende vraag van eigenaren van appartementen naar het opladen van elektrische voertuigen (EV) in mede-eigendom, is het essentieel om rekening te houden met hun specifieke behoeften, de mogelijkheden die ter plaatse beschikbaar zijn en de geldende normen. Als u overweegt om een oplaadpunt voor elektrische voertuigen te installeren in uw mede-eigendom, moet u rekening houden met de volgende overwegingen en stappen:

  1. Beoordeling van de behoeften: begin met het bepalen van de werkelijke vraag van mede-eigenaars naar EV-oplaadmogelijkheden. Organiseer enquêtes of bijeenkomsten om hun meningen en individuele behoeften te verzamelen. Dit zal je helpen om het aantal benodigde oplaadpunten en hun optimale locatie te bepalen.
  2. Mogelijkheden ter plaatse: onderzoek de bestaande infrastructuur van het condominium, zoals het elektriciteitsnetwerk, parkeerplaatsen en bekabelingssystemen, om hun capaciteit voor oplaadpunten te beoordelen. Neem indien nodig contact op met een gekwalificeerde elektricien om de technische haalbaarheid van het installeren van oplaadpunten te beoordelen.
  3. Huidige normen: informeer naar lokale en nationale normen en voorschriften voor EV-laadvoorzieningen in flatgebouwen. Zorg ervoor dat je voldoet aan deze normen op het gebied van veiligheid, elektrisch vermogen, bedrading en energiemeting.
  4. Planning en ontwerp: zodra je alle benodigde informatie hebt verzameld, stel je een gedetailleerd plan op voor de installatie van de oplaadpunten. Houd rekening met factoren zoals de optimale locatie van de oplaadpunten, een eerlijke verdeling van de toegang tot de oplaadpunten onder mede-eigenaars en het installatie- en onderhoudsgemak.
  5. Oplossingen op maat: neem, afhankelijk van de beoordeling van de behoeften en mogelijkheden van de mede-eigendom, de tijd om uw opties te vergelijken om de meest geschikte oplossing te kiezen. Dit kunnen gedeelde oplaadpunten zijn, individuele oplaadpunten die aan elke mede-eigenaar worden toegewezen of oplaadpunten met instelbaar vermogen voor flexibel gebruik.
  6. Kostenbeheer: beoordeel de kosten die gepaard gaan met de installatie en het beheer van de oplaadpunten, inclusief initiële kosten, onderhoudskosten en elektriciteitskosten. Bepaal hoe de kosten worden verdeeld tussen mede-eigenaren en onderzoek beschikbare financieringsopties of stimuleringsmaatregelen van de overheid.
  7. Communicatie en bewustmaking: informeer alle mede-eigenaren over de plannen om oplaadpunten te installeren en de bijbehorende voordelen. Houd informatiebijeenkomsten om hun vragen en zorgen te beantwoorden. Zorg ervoor dat ze zich bewust zijn van het belang van het opladen van EV’s voor het milieu en de voordelen op lange termijn voor het condominium.
  8. Monitoren en aanpassen: zodra de oplaadpunten geïnstalleerd zijn, controleer dan het gebruik en pas ze aan indien nodig. Verzamel feedback van mede-eigenaars en houd rekening met hun suggesties om het laadsysteem te verbeteren.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *